Jak jsem naletěl cestovce Firo Tour

Deklarované trojhvězdičkové ubytování poskytované cestovní kanceláří Firo Tour se nedá považovat ani za dvojhvězdičkové. Desetidenní plánovaný odpočinek u moře se tak proměnil v pobyt v cele.

Chtěli jsme se letos podívat na Krétu brzo v květnu. Protože jsem měl přednášet na nějaké konferenci, vybíral jsem podle termínu.  Jediné zájezdy, které se do termínu vešly, byly s Firo Tourem. Potud Firo Tour chválím, že na Krétu létá už od května. Zároveň jsem hledal solidní ubytování, abychom si to užili. Tři hvězdičky mi vždycky stačily.

V katalogu Firo Tour je hotel Frangiskos v Matale označen třemi hvězdičkami a je pojmenován Fragiskos. Na webu nešel hotel Fragiskos najít, tak jsem tomu věřil. Později jsem pochopil, že cestovka uvedla jméno hotelu špatně -- těžko říct, zda záměrně či pouze chybou -- a uváděla Fragiskos místo správného zápisu Frangiskos.  Asi záměrně.


Sprchový kout je skutečně jen koutem. Každé sprchování znamená potopu světa.


Areál hotelu Frangiskos hned u parkoviště autobusů.


Náš vyměněný pokoj (ten lepší) focený od holé zdi ke zdi. Hodně malá klícka. Ani není pořádně kam položit věci. Kde se vzaly tři hvězdičky?

V oficiálních materiálech (mapy, průvodci) je Frangiskos označován jako dvouhvězdičkový. To jsme zjistili ale až po konfrontaci s realitou, která neodpovídá ani hvězdičkám dvěma. Přikrývky páchly, světlo nesvítilo, koupelna a záchod nešly zamknout. Sprchový kout neměl clonění, takže po sprchování byla koupelna pod vodou. Ostatně teplá voda stejně moc netekla. Strop a některé zdi nebyly omítnuté. Ze zdi čouhalo elektrické vedení. Podlahou pochodovali mravenci. Výhled z pokoje v úrovni terénu byl na prašnou příjezdovou cestu, kde jsme si připadali jako hoteloví vrátní. Ze silnice hlučela auta a nastartované výletní autobusy. Pokoj byl malý jak vězeňská cela. Taky jsme si tam tak připadali. Hotel jsme bystře přejmenovali na Tragiskos.

No dobře, řeknete si, vybrali jsme si špatný hotel, cestovka za to nemůže. Inu... může. Chtěli jsme to řešit na schůzce s delegátkami.

Delegátka Firo Touru byla zcela zmatená. O Matale, kde jsme byli, nevěděla vůbec nic. Vůbec. Nikdy tu zřejmě nebyla. Plácala takové nesmysly jako že se to tu nehodí na půjčování kol (přitom okolí Mataly je na cyklistiku úplně ideální) a poskytovala zavádějící informace o půjčovnách aut nebo o místních obchodech. Celou dobu před sebou, jak se nás bála, podvědomě držela mapu Kréty, i když jsme jí zatím nic nevyčítali.

Během schůzky jsem delegátky vlídně požádal o změnu ubytování. Nechtěli jsme měnit pokoj, chtěli jsme prostě jinam, protože tenhle hotel byl jiná liga, než jsme si na trávení dovolené usmysleli. Po dlouhé komunikaci vytelefonovaly delegátky možnost změny hotelu. Cactus Beach ve Stalidě. To by bylo OK, hotel Cactus Beach znám, sice není tak úplně čtyřhvězdičkový, jak tvrdí Firo Tour (oficiální informace dávají samozřejmě hvězdičky tři) -- ale je to o třídu lepší než Frangiskos, kde jsme zrovna dleli. Problém spočíval v tom, že Firo Tour žádal příplatek 21 € na osobu a den, což sice není kompletní nová cena (více než polovina naší původní ceny), ale bylo to asi o 100 € víc, než činil rozdíl v katalogových cenách, a tak to nebyla zrovna férová nabídka, i vzhledem k naší nespokojenosti (a doprava by šla na naše náklady také). Tak jsme Cactus Beach odmítli. Za tu cenu bychom si to neužili, navíc by nám nezbyly eura na cestování. Víc pro nás už Firo Tour udělat nechtěl.

Dále nám delegátky Firo Tour moc nepomohly, protože když jsme trvali na výměně přikrývek a pokoje, tak jsme si to stejně nakonec museli zařídit s majitelem hotelu sami. Nakonec se ukázalo, že pan Frangiskos byl velice vstřícný a dal nám svůj druhý nejlepší pokoj, který byl vymalovaný, v patře (lepší výhled) s hezkým nábytkem a nepáchnul, takže se to už dalo přežít. Dost jsme litovali ostatní účastníky stejného zájezdu, kteří přebývali ve smradlavých a neomítnutých pokojích. A to tam byli třeba lidé, kteří na dovolenou šetří po dvacetikorunách celý rok.


Velkým pozitivem hotelu Frangiskos jsou večere s pohledem přes parkoviště na záliv.

Standardní řešení takovéto situace je vyplnění reklamačního formuláře, který cestovka posoudí a případně může nespokojené klienty refundovat. Jenomže na to kašlu, o peníze mi nejde. Těch několik zkažených nocí a kýbl nervů mi Firo Tour nevrátí. Připadal jsem si jak blbec, že jsem Kač vytáhnul na Krétu, o které jsem jí povídal tolik pozitivních věcí, načež se teď nemohla ani v klidu osprchovat. Naštěstí jsme pak hodně cestovali, takže jsme to nějak překousali. K výhodám hotelu patřili výborní kuchaři a hezká jídelna s výhledem na moře.

Už jsem na Krétě s různými cestovkami byl. Ani katalog Blue Style není zrovna zázrak přesnosti, ale delegáti aspoň uměli něco zařídit a vyznali se. Delegátky Firo Tour na mě měly smůlu, protože hlavní vinu na situace nesl katalog Firo Tour, který si jen tak přidává hvězdičky všude, kde potřebuje větší obrat. Pravda, i jiné cestovky o ubytování uvádějí zavádějící údaje. Ale u Firo Tour jsem se o ubohé úrovni přesvědčil na vlastní kůži.

 

A jeden citát od pana Sehoře, který sepsal zážitky z téhož hotelu: "Schůzka končila trochu rozpačitě, dvě pražské rodiny si stěžovaly na neadekvátnost služeb vzhledem k penězům. Firo tour je zřejmě zvyklá na nenáročnější klientelu."

 

Pamatujte:

  • Dobře si uschovejte cestovní smlouvu a před podpisem se podívejte, co kupujete. Máte-li po příjezdu problémy, vyfoťte všechno, co vyfotit jde (smrad a studená voda se fotí špatně) a žádejte po návratu po cestovce refundaci.
  • Podle rok platného zákona jsou cestovní agentury povinné udávat u prodávaných zájezdů informaci o pořádající cestovní kanceláři. Například na Nettravel.cz zjistíte provozovatele kliknutím na Další informace. Na Invia.cz se pořádající CK dozvíte kliknutím na nenápadný odkaz CK v patičce stránky s detailem zájezdu.
Kréta > Ubytování > Jak jsem naletěl Firo Tour
rady pro turisty, lenochy a dobrodruhy

kreta.rovnou.cz píše Yuhů, kontakt.
Deutche version Kreta - Kréta slovenská verzia - Kréta Česky