Cestování na Krétě

jak putovat na Krétu a podél Kréty

Letecká doprava - Auta z půjčovny - Jak se jezdí na Krétě - Autobusy - Lodě, taxíky a jiné - Pěšky a kempmo

Letecká doprava

Letadlem se z Prahy dostanete do Chanie nebo do Heraklionu přibližně za tři hodiny. Letiště v Chanii neznám, tam jsem nebyl, ale letiště v Heraklionu je sice malé, ale solidní. Přistávající letadla klesají nad mořskou hladinou, pod vodou jsou vidět vodní rostliny. Máte pocit, že se letadlo každou chvíli rozfláká o mořskou hladinu (na začátku letu je instruktáž, co dělat v případě nouzového přistání na hladinu -- hlavně se zout), ale najednou se objeví přistávací dráha a letadlo si hladce sedne.

Kréta: na letišti
Cesta z Prahy na Krétu trvá asi 3 hodiny a je to pohoda.

Kréta: fotka
Údržba letiště v Heraklionu


Odletová hala (sledujte tabule s časy, občas se odlétá dříve)

Jak jsme teď už v Unii, tak je odbavování na letišti už hodně formální. Ještě v roce 2003 se stály fronty u pasového okénka.

Pokud přilétáte s nějakou cestovkou, musíte si pamatovat její jméno a po odbavení ve zmatené hale najít človíčka s cedulí s názvem své cestovky (pošle vás k autobusu).

Pokud přijíždíte po vlastní ose, jezdí z letiště do Heraklionu (a případně do Chanie) linkové autobusy. Samotné letiště je kus za městem, dojít se to asi nedá. Pokud nejedou autobusy, lze si vzít taxíka (označeného cedulkou ΤΑΞΙ). Nebo si přes internet nebo telefonem předem domluvit přistavení auta z půjčovny.

Kde sehnat letenky

Nejlacinější letecká společnost, která z Prahy na Krétu létá, je Smart Wings. Svoje postřehy z různých letenkových serverů jsem sepsal na samostatnou stránku.

Pokud si objednáváte zájezd u cestovky (doporučuju), zařídí to všechno za vás. Cestovky na naprosté většině používají pro dopravu cestujících vlastní charterové lety, které jsou dost laciné.

Auta z půjčovny

Chcete-li se na Krétě vydat za slavnými turistickými cíly, bez auta z půjčovny nemáte šanci rozumně to stíhat. Takže půjčovny doporučuji.

Kréta: dvojjazyčná cedule
Orientační cedule alfabetou a přepsané do latinky

Kréta: značka stopky
Aby Řekové brali stopku vážně, je jim třeba připomenout, že jsou na vedlejší.

V půjčovnách se půjčují auta různých značek. Značkám aut nerozumím (rozlišuji auta podle barev), ale vyberte si něco pořádného. Kréta není Polabí. Jestliže si půjčíte auto se sjetými pneumatikami, tak si v horách užijete školu smyku. Na krétských silničkách ale nejsou smyky nic příjemného -- na těch nejblbějších místech je vlevo skála, vpravo faktická propast bez svodidel. Na druhou stranu to není vysloveně nebezpečné, pokud si dáváte pozor.  Mnohem větší problém dělají výmoly a špatný povrch silnic. Moje zkušenost říká, že pro cestování po Krétě si můžete půjčit klidně to nejhorší korejské auto, pokud se nebudete pouštět na neasfaltované silnice. Náhon na všechna čtyři fakt nejsou potřeba. Jiní cestovatelé mají zkušenosti jiné, hlavně na západní Krétě je to prý trochu drsnější.

Půjčit auto na den stojí různě. Na kraji sezóny kolem 20 - 30 euro za auto na den. V sezóně o něco víc, kolem 30 - 40. Když si to objednáváte přes prostředníka nebo v nejrušnější turistické oblasti, tak je to také dražší. Obecně není půjčení auta zas tak drahé, oni se totiž nemusí moc pojišťovat proti zcizení -- z ostrova neujedete. Při uzavírání smlouvy potřebujete mezinárodní řidičák (naše české už jsou mezinárodní). Některé půjčovny nepůjčí auta řidičům pod 21 let nebo s čerstvým řidičákem.


Jedna z lepších krétských silnic v běžné zatáčce


Ovce na silnici jsou ve vnitrozemí normální věc.


Silnice do hor stoupají v ostrých serpentinách


Záběr na prašnou silnici ze zadního sedadla.

Měli byste se zajímat o pojištění a míru spoluúčasti. Nabídky půjčoven slibují, že v nabízené ceně je plné pojištění (full insurance). Sprostě lžou. Není výjimkou, že po dojednání smlouvy musíte zacvakat ještě další pojištění ve výši 18%. Vymlouvají se tím, že tato částka je podle jiného zákona než ostatní, a tak ji nepočítají k běžnému pojistnému.

Některé cestovky slibují v nabídce zájezdu půjčení auta třeba na dva dny zdarma. Bacha na to! Jednak to jsou největší vraky a jednak zapomněli zmínit nutnost zaplatit pojištění 18 euro na den. Je to ten samý trik. Osobně mám pocit, že to je ze strany cestovek spíš humbuk na získání provize. Asi zase jak která cestovka, ale přeptejte se předem.

Auto se půjčuje s benzínem v nádrži, přičemž se má vracet druhý den ráno zase s plnou. Benzín stojí tolik, co u nás. Většinou se to dělá tak, že se večer ještě natankuje a klíče od auta se nechávají na recepci hotelu. Agent půjčovny si je ráno vyzvedne a vy můžete dospávat. Jediný problém bývá s tím, že severokrétské benzínky brzo zavírají, třeba v sedm večer. Pak je potřeba si ráno přivstat a dojet natankovat.

Jednou jsme večer nenatankovali a nádrž byla skoro prázdná. Prostě jsme to zkusili. Ráno buch buch na dveře a lámanou angličtinou přišel agent že jako prej "fuel". Dělal jsem úsměvy, dal mu na cestu deset euro a bylo to v pořádku. Ale asi se to tak nemá dělat.

Kréta: pobřežní silnice
Pobřežní silnice


Typická Krétská silnice do hor

Pokud si pamatuji, tak s parkováním na Krétě není problém, dokonce ani u atrakcí se moc nevybírá. Ne jako na Slovensku, kde zaplatíte pade ani nevíte, že jste na parkovišti.

Auto si můžete z půjčovny zamluvit i přes internet. Petr Hamerník mi doporučil stránku půjčoven aut na Krétě (anglicky). Jsou tam uvedeny i názory, dá se podle nich vybírat a prý to pak v reálu odpovídá.  Jen je potřeba se dívat, co všechno je pojištěno, např. pneu a podvozek. Přes české poskytovatele by to bylo dražší, snad s výjimkou Petra Zítka (www.reckovdetailech.cz)

Případně motorka


Takový hezký stroj půjčit nejde

V půjčovnách jsou k mání i skůtry a různé motorky. Jsou trochu lacinější než auta a pro dva lidi na krátké vzdálenosti asi i lepší, dokonce se místy dají půjčit i na méně než celý den. Nedoporučuji ale vydávat se na motorce na místa, kde není značená dobrá silnice, to je o hubu (což dobrodružnější povahy naopak samozřejmě vyhledávají). Na jiných řeckých ostrovech, které jsou menší, je motorka vhodný dopravní prostředek, ale na Krétu jsou lepší auta.

Jak se jezdí na Krétě

Kréta: zaprášená škodovka
A přece je to škůdka

Fakt dost divně. Kréta -- i když patří k Evropě -- je prostě ostrov mezi Evropou, Asií a Afrikou. Na otevřených silnicích je to ještě v pohodě, ale nesmíte moc zajíždět do měst. Možná tu platí přednost zprava, ale spíš ne, nevypadalo to tak. Tady se hraje na přednost rychlejšího a drzejšího.

Dobře, napíšu to srozumitelněji. Řekové prostě jezděj jako prasata, bacha na to. Třeba v Čechách je podle statistik nehodovost vysoká, ale normálně u nás bouračky nevídáte zas tak často. Tady na Krétě jo, hlavně v Heraklionu (ale zase jak se v tom svém bordelu nemůžou moc rozjet, tak ty nehody bývají v pohodě). Zácpy a troubení na denním pořádku, podivné jednosměrky (možná něco pro Žižkováky) prostě humus.


V nepřehledných uličkách naštěstí občas bývá zrcadlo

Rychlostní limity se stejně jako u nás nedodržují. V obci se smí 50, na běžné silnici 80 a na dálnici 100. Přestože to není vždy zcela zřejmé, jezdí se vpravo. Na druhou misku vah přidám trochu optimismu: napříkad v Africe je cestování autem fakt mnohem horší, Kréta je přeci jen ještě Evropa.

Krétská dálnice

Nevím, jak vypadají řecké dálnice na kontinentu, ale hlavní krétská dálnice je hodně divná. Není to vlastně ani dálnice, nýbrž highway. Jednak nemá oddělené protisměrné pruhy jinak než střední dvojitou čárou, ale hlavně má hodně zvláštně nakreslenou krajnici. Asi to ani není krajnice, nemůže být. Ale vypadá to tak. Krétská dálniční krajnice je tlustá čára, která se táhne prostředkem poloviny dálnice, takže jakoby odděluje dva stejnosměrné jízdní pruhy. Jenomže ten levý pruh je užší a auto se do něj pořádně nevejde.


Všimněte si standardní pozice automobilu


Nová rychlostní silnice z Pezy do Pergama


Nově otevíraný úsek silnice kolem Agia Varvara

Zajímavé je, že se ta krajnice nechápe jako oddělovač pruhů, ale spíše jako nějaká vodící čára. Auta v pravém pruhu mají levé kolo od čáry vlevo a rychlejší auta v levém pruhu zase mají pravé kolo vpravo od čáry. Když chtějí předjíždět, tak trochu zajedou do protisměru. Takový adrenalinový sport.

Dálnice se táhne ze západu od Kasteli kolem Chanie, Rethimonu a Heraklionu až ke Stalis. Teď se staví obchvat Malie, ale moc jim to nejde, za poslední čtyři roky nepostavili ani metr. Od Malie pokračuje dálnice až k Agios Nikolaos. V Heraklionu nyní dálnici rozšiřují na standardní čtyři pruhy.

V roce 2007 jsem si všimnul, že byly uvedeny do provozu důležité silnice dálničního typu směrem na jih ostrova. Jednak zkapacitnili silnici z Heraklionu do Miresu, ale hlavně postavili úplně novou dálnici z Pezy do Pergama. Hodně peněz (75 %) na to dává Evropská unie.

Kréta: divná auta
V krétském vnitrozemí potkáte různé vraky


Na Krétě jezdí i Toyota


Traktůrky občas budete muset předjíždět i na normální silnici

Krétská auta

Časem získáte pocit, že po silnicích Řecka jezdí jenom samé staré křápy. Je to vskutku tak, ale není to tím, že by Řekové byli chudí. Je to kvůli tomu, že v Řecku mají daň z luxusu. Každý, kdo si koupí auto s objemem motoru nad dva litry, platí za něj extrémní daně. Taky se na něj přijde podívat finančňák a kouká mu na příjmy, což je v zemi s velmi rozvinutou šedou ekonomikou docela problém.  Takže skoro všechna lepší auta bývají ze sérií speciálně upravených pro Řecko, aby měly objem motoru přesně 2000 cm2.

Daně se zde opět ukazují jako nejjistější způsob, jak dodat zemi image rozvojové země.

Kudy kam

Spousta krétských silnic není v mapách. Naopak některé silnice, které jsou v mapě, nejsou na Krétě. Ukazatele chybějí nebo jsou špatně převedeny do latinky. Navigace je věc citu. Nejhorší je to v Heraklionu a v divočině.

Pokud si půjčujete auto, mapu obvykle vyfasujete ve výbavě auta. Chcete-li si koupit vlastní mapu nebo průvodce v češtině, sesbíral jsem pád odkazů. Zdejší mapa Kréty.

Autobusy


Nastupování do autobusu
Autobusy na Krétě jsou moderní a klimatizované.

Linkové autobusy na Krétě fungují a jsou docela laciné, určitě v porovnání s autem. V porovnání v českými linkovými autobusy jsou asi třikrát dražší, přibližně 1 euro na deset kilometrů.

Nevím, jestli se někde dají najít centrální jízdní řády a osobně docela pochybuju, zda něco takového vůbec existuje. Na autobusových zastávkách bývají vylepeny jenom časy a spoje týkající se místního okresu, kterých je na Krétě asi dvacet. Jízdní řády se také často mění -- byl jsem v Miresu svědkem oficiální výměny jízdního řádu, kdy se nepříjemný řecký úředník zvedl ze židle, sebral jakýsi papír, přišel k výloze, strhnul starý jízdní řád a vylepil nový. Vzhledem k tomu, že nebylo žádné významné datum, očekávám, že se takovéto změny dějí často.

Na autobusy se mává, jinak nezastaví. V turistických oblastech severního pobřeží bývají zastávky s jízdními řády, ale dost často zastávku prostě nelze najít, a tak se na autobusy mávat musí. Najít na Krétě autobusovou zastávku totiž není vždycky snadné, často nejsou nijak značené (vysoko pověšené modré cedule). Plaváček si všimnul, že autobusy automaticky staví u všech bank (neověřeno, ale je to pozoruhodné).

Hodně autobusů, zejména na severním pobřeží, jsou ale zájezďáky různých cestovek, a tak vám nemusejí zastavit vždy. Když se trefíte, můžete tak si udělat výlet o pár kiláků dál. Takto je dobré udělat si výlet do Heraklionu (tam totiž autem nemá cenu jezdit, to je o nervy).


Lístek na autobus velikosti letenky.


V místě, kde je úřad, se nesmějí lístky na autobus kupovat v autobusu, ale v tom úřadu.


Jízdní řád autobusů v prefektuře Mires.


Jízdní řád mimo místa zdejšího okresu se netiskne, ale píše na tabuli

Co jsme tak jezdili po vesnicích, tak tam všude byly autobusové zastávky, často ale bez jízdních řádů. Prý to všude jezdí dvakrát denně, ráno a večer.

Pokud jsou na zastávce vyvěšeny jízdní řády, jsou v řečtině. Příklad cen za autobus:

  • Heraklion - Agios Nikolaos: 5 €
  • Heraklion - Matala: 5,50 €
  • Heraklion - Stalida: 1,80 €
  • Chania - Rethymno: 5,50 €
  • Matala - Mires 2,50 €

Kamarád Radim tvrdí, že cestování autobusem je na Krétě nejzajímavější. Člověk si tak tu zemi prý nejvíc užije.

Lodě, taxíky a jiné


Naftová výletní loď s vizáží plachetnice, Rethymno

Teď už nebudu mluvit z vlastní zkušenosti. Lodě jsou hlavně turistické s různými atrakcemi  a jezdí kolem pobřeží (často vypadají jako plachetnice, ale jezdí na naftu). Nevím, kolik stojí. Záleží na vás, jestli výlet po moři bez jasného cíle shledáváte zajímavým, já ne. Nebo se dá jet na ostrůvky, například na Gramvousu, to už je zajímavější.

Lodí se dá dostat i na Krétu a z Kréty. Trajekty jezdí do přístavu Souda (na západě kousek od Chanie) a myslím, že i do Heraklionu. Osobní lodní doprava jezdí pravidelně na lince Athény - Heraklion (myslím, že každý den) a nepravidelně i na dalších linkách. Lodní lístek z Heraklionu do Athén (přístav Pireus) nebo opačně stojí něco málo přes 20 €. Rezervace se prý dá zajistit na www.ferries.gr.

Taxíky jsou prý na Krétě lacinější než u nás. Ve městech mají taxametr a po vesnicích se používá smluvní sazba. Nástupní sazba je 0,85 €, sazba za kilometr 0,3 €. Jednorázová letištní přirážka 2 €.

Jestli si chcete hrát na tlustý Němčoury, tak si vlezte do takového turistického vláčku, co projíždí turistické pobřeží. Turistické pobřeží -- když jsme u toho -- je nuda sama o sobě, přičemž když použijete tenhle vláček, tak je to kýč, na kterém už není co zkazit.

Pěšky a kempmo

Kréta, toť pobřeží a hory. Pobřeží je pro turistiku nudné, hory úžasné. Do hor potřebujete dobré boty. Chození po Krétě je radost, když máte dobré mapy a hodně vody. (Mimochodem připomínám, že ani jedno z toho se vám na Krétě nepodaří, takže o zábavu je postaráno.)

Kréta: auta na hlíně u silnice
Skoro jako v Čechách, Thajsku nebo v Arizoně

Nevšimnul jsem si, že by na Krétě byly nějaké kempy, leda výjimečně na pobřeží. Je jich asi deset. Prý jsou standardní a ubytování v nich stojí kolem 5 €. V terénu je autocamping formálně zakázaný. Když si vezmete károšku, stan a spacák a jdete do hor, tak nemá nikdo šanci vás najít. Leda kozy, ale ty mají zvonečky, a tak je uslyšíte. Stanovat se dá i na pastvinách za každou vesnicí, na opuštěném pobřeží a podobně.

Na Krétě se dost blbě jezdí stopem (narozdíl třeba od Korsiky). Lidi prostě neberou a nejsou na to zvyklí. Ale autobusy jsou laciné, takže se jezdí autobusem. Vzpomínám si, že jsem na Krétě viděl stopaře pouze jednou.

Četl jsem pár stránek o tom, jak někdo byl na Krétě kolmo (myslím na kole). Považuju to za zajímavou formu sebevraždy. Kréta jsou jen kopce a hory, nahoru dolů a nahoru. Já osobně na cyklistice oceňuji, že když se rozjedu, tak chvilku jedu, nemusím brzdit ani šlapat. Jenomže na Krétě se stále buďto musí brzdit, nebo šlapat.  Určitě si pořiďte dobré brzdy.


Zahraniční cestovky nabízejí výlety po Krétě na kolech

Cyklisticky zajímavá lokalita je určitě severní pobřeží. Tam nejsou stoupání a klesání zas tak častá a podél moře se táhnou úzké silničky (zhusta obestavěné turistickými zónami).

Kréta > Doprava

Další fotky


Dopravní policie ve vnitrozemí


Dopraváci na dálnici u Heraklionu


Náklaďák odvážně předjíždí traktůrek

Komentáře k této stránce - doprava po Krétě na diskusním webu najih.cz

rady pro turisty, lenochy a dobrodruhy

kreta.rovnou.cz píše Yuhů, kontakt.